Перейти до вмісту

Транспорт – основа економіки.

В рамках Х Міжнародного економічного форуму в Катовіце відбулася дискусія про транспорт, як основу економіки. Роман Матис спільно з засновниками та керівниками міжнародних та польських логістичних компаній (Hegelmann Transporte, Northgate Logistics, Hansped, BK Logistyka, MaWo Group, Jumper Polska, Express Car rental) намагалися визначити основні проблеми галузі, та окреслити її перспективи.

В обговоренні звучало багато проблем і можна сміливо сказати, що це була одна з найгарячіших дискусій форуму, в якій спікери не стримувалися у висловлюваннях. Обговорювалися і податки, і брак рівності на рівні закону з перевізниками з інших країн Євросоюзу, і роздрібнення транспорту та брак консолідації, і браку допомоги від уряду в питанні пакета мобільності. Кожен з учасників дискусії висловився практично по кожному з цих питань і зазвичай оцінки були не найкращими.

Підсумовуючи дискусію, Роман Матис спробував визначити ключові проблеми, які стосуються всіх без виключення учасників ринку логістики. Їх виявилося дві.

Перша проблема – суто технічна. Галузь логістики в Євросоюзі, – це в перше чергу автомобільний транспорт. Основні канали постачання будуються саме на ньому. Нові правила пов’язані імплементацією економіки сталого розвитку, декларують необхідність переходу на нові види транспорту. Котрі повинні передбачати використання альтернативних видів «палива» для автомобільного транспорту. У зв’язку з цим вбачається виникнення ряду проблем рішення яким на даному етапі не видно, хоч проблеми вже зрозумілі. У випадку електричного транспорту, основними проблемами є те, що технічно реалізація заміни автопарку в такій короткій перспективі є банально неможливою. Брак відповідних рішень, як з боку виробників транспорту, так і фінансових інструментів для реалізації такої масштабної трансформації не вселяють оптимізму операторам ринку логістики. До цього всього ситуацію сильно ускладнює відсутність інфраструктури для заряджання такої кількості транспорту і розуміння того, що в такій короткій перспективі, яка декларується, розв’язати цю проблему не вдасться.

На фоні цього транспорт, що працює на водні виглядає значно легшим та швидшим рішенням. Рішенням яке виглядає оперативнішим в сенсі створення нових автомобілів, дає можливість швидшого їх заправляння, в порівнянні з електрикою та можливість розбудови інфраструктури на базі наявної, орієнтованої на дизель. Але і тут не все так безхмарно. Інфраструктури поки немає, не можна сказати, що вона навіть в зародку, але і видобуток водню, який передбачає використання дуже великої кількості одиниць води, для виготовлення однієї одиниці водню теж викликає дискусії щодо його екологічності. Тому галузь поки з повним нерозумінням дивитися на дедлайни для переходу на ті види транспорту, яких не існує і розуміння звідки вони мають з’явитися теж відсутнє.

Друга проблема ще складніша. Вона стосується традиційно людських ресурсів. Чому традиційно? Тема проблем з людським ресурсом проходить «червоною ниткою» будь-якої дискусії пов’язаної з будь-якою галуззю економіки. Про це буде наш наступний матеріал.
А в логістиці відбулися суттєві зміни в ставленні до роботи. Водії переглядають своє ставлення до роботи, як джерела доходу. Тема ворк-лайф балансу добралася і до них. Вони хочуть проводити вихідні з сім’єю, мати якомога кращі умови під час рейсу і звісно зберігати наявний рівень оплати праці. Для компаній це ще той виклик.

Високі оплати праці ще донедавна вважалися компенсацією за ті незручності, які водій отримував в результаті свого способу життя – тривалий час в рейсі, не до кінця зручна інфраструктура, особиста відповідальність за вантаж тощо. Тепер вони повинні враховувати побажання водіїв на формування рейсів таким чином, аби в дорозі він був протягом робочого тижня, що приводить часом до «порожніх рейсів». Або інвестиції новий комфортний автотранспорт, який за своїми можливостями наближається до космічного корабля і дає можливість з максимальним комфортом перебувати водію в рейсі. Без цього інтерес до професії в людей зникає і це один з головних викликів галузі – ринок працівника, а не працедавця.

(PL)

W ramach X Międzynarodowego Forum Gospodarczego w Katowicach odbyła się dyskusja na temat transportu jako podstawy gospodarki. Roman Matys wraz z założycielami i kierownikami międzynarodowych i polskich firm logistycznych (Hegelmann Transporte, Northgate Logistics, Hansped, BK Logistyka, MaWo Group, Jumper Polska, Express Car rental) starali się zidentyfikować główne problemy branży i określić jej perspektywy.

W dyskusji poruszono wiele problemów, i można śmiało powiedzieć, że była to jedna z najgorętszych debat na forum, w której mówcy nie powstrzymywali się od wyrażania swoich opinii. Omawiano kwestie związane z podatkami, nierównością w zakresie prawa dotyczącą przewoźników z innych krajów Unii Europejskiej, fragmentacją transportu i brakiem konsolidacji, a także brakiem wsparcia rządu w kwestii pakietu mobilności. Każdy uczestnik dyskusji wypowiedział się praktycznie na każdy z tych problemów, a oceny zazwyczaj nie były najlepsze.

Podsumowując dyskusję, Roman Matys próbował zidentyfikować kluczowe problemy dotyczące wszystkich uczestników rynku logistyki. Okazało się, że są dwie główne problemy.

Pierwszy problem jest czysto techniczny. Branża logistyczna w Unii Europejskiej to przede wszystkim transport drogowy. Główne kanały zaopatrzenia są na nim oparte. Nowe przepisy związane z implementacją gospodarki zrównoważonego rozwoju wymagają przejścia na nowe rodzaje transportu, które powinny uwzględniać wykorzystanie alternatywnych form “paliwa” dla transportu drogowego. W związku z tym pojawia się wiele problemów, których rozwiązania na obecnym etapie nie są widoczne, choć problemy są już zrozumiane. W przypadku transportu elektrycznego głównymi problemami są techniczne niemożliwości zastąpienia floty pojazdów w krótkiej perspektywie czasowej. Brak odpowiednich rozwiązań zarówno ze strony producentów pojazdów, jak i instrumentów finansowych do realizacji takiej masowej transformacji nie dodaje optymizmu operatorom na rynku logistyki. Dodatkowo, sytuację znacznie komplikuje brak infrastruktury do ładowania takiej ilości pojazdów i świadomość, że w tak krótkim okresie, jak deklarowany, nie uda się rozwiązać tego problemu.

Na tle tego, transport zasilany wodorem wydaje się znacznie łatwiejszym i szybszym rozwiązaniem. Jest to rozwiązanie, które wydaje się bardziej operacyjne pod względem tworzenia nowych pojazdów, umożliwia szybsze tankowanie w porównaniu do elektryczności i możliwość rozbudowy infrastruktury na bazie istniejącej, skoncentrowanej na dieselu. Jednak i tutaj nie wszystko jest takie idealne. Infrastruktury jeszcze nie ma, nie można powiedzieć, że jest nawet w początkowej fazie, a także wydobycie wodoru, które wymaga dużej ilości wody na jednostkę wodoru, również budzi dyskusje dotyczące jego ekologiczności. Dlatego branża nadal patrzy na terminy przejścia na rodzaje transportu, które nie istnieją, a także brak zrozumienia, skąd mają się one pojawić.

Drugi problem jest jeszcze bardziej skomplikowany. Dotyczy tradycyjnych zasobów ludzkich. Dlaczego tradycyjnie? Temat problemów z zasobami ludzkimi jest “czerwoną nitką” każdej dyskusji związanej z jakąkolwiek gałęzią gospodarki. O tym będziemy pisać w naszym kolejnym materiale. Ale w logistyce dokonały się istotne zmiany w podejściu do pracy. Kierowcy przeglądają swoje podejście do pracy jako źródła dochodu. Temat równowagi pracy i życia dotarł również do nich. Chcą spędzać weekendy z rodziną, mieć jak najlepsze warunki podczas podróży służbowych i oczywiście utrzymywać obecną płacę. Dla firm jest to kolejne wyzwanie.

Wysokie płace jeszcze niedawno uważane były za rekompensatę za niedogodności wynikające z trybu życia kierowcy – długie godziny w trasie, infrastruktura niewystarczająco wygodna, osobista odpowiedzialność za ładunek itp. Teraz muszą uwzględniać preferencje kierowców przy tworzeniu tras tak, aby w trakcie podróży kierowca był w ciągu tygodnia roboczego, co czasami prowadzi do “pustych tras”. Lub inwestować w nowoczesny, komfortowy transport, który swoimi możliwościami zbliża się do statku kosmicznego i pozwala kierowcy być w trasie z maksymalnym komfortem. Bez tego zainteresowanie zawodem znika, co jest jednym z głównych wyzwań branży – rynek pracownika, a nie pracodawcy.

(EN)

During the X International Economic Forum in Katowice, a discussion was held on the importance of transportation as the foundation of the economy. Roman Matys, along with founders and managers of international and Polish logistics companies such as Hegelmann Transporte, Northgate Logistics, Hansped, BK Logistyka, MaWo Group, Jumper Polska, and Express Car rental, attempted to identify the main challenges facing the industry and outline its prospects.

The discussion covered various issues, making it one of the most intense debates of the forum, with speakers expressing their opinions candidly. Topics ranged from taxes and the lack of equality in the legal treatment of carriers from other EU countries to the fragmentation of transportation, the lack of consolidation, and the absence of government support regarding mobility packages. Each participant in the discussion shared their perspective on these issues, and the assessments were generally unfavorable.

Summarizing the discussion, Roman Matys attempted to identify the key problems affecting all market participants in the logistics industry. Two main issues emerged.

The first problem is primarily technical. The logistics industry in the European Union relies heavily on road transportation, and the implementation of sustainable development policies necessitates a transition to alternative forms of fuel for vehicles. However, there are currently several unresolved challenges that hinder this transformation. For example, the technical feasibility of replacing the entire vehicle fleet in the short term is simply not realistic. The lack of appropriate solutions from vehicle manufacturers and financial instruments for such a massive transformation dampens the optimism of market operators. Additionally, the absence of infrastructure to support the charging of such a large number of vehicles further complicates the situation.

In contrast, hydrogen-powered transportation appears to be a relatively easier and faster solution. It enables the creation of new vehicles, allows for quicker refueling compared to electric vehicles, and can be built upon existing diesel-oriented infrastructure. However, challenges remain in terms of infrastructure development, as it is still in its nascent stage. Furthermore, discussions regarding the environmental impact of hydrogen production, which requires a significant amount of water, add complexity to its adoption. Therefore, the industry currently faces significant uncertainties in meeting the deadlines for transitioning to non-existent transportation solutions and lacks clarity on where these solutions will come from.

The second problem is more complex and relates to human resources, a topic that is traditionally relevant in any economic sector. In logistics, there have been significant changes in the way drivers perceive their work as a source of income. The work-life balance has become an important consideration for them. They desire to spend weekends with their families and have better working conditions during their journeys while maintaining their current level of remuneration. For companies, this poses a considerable challenge.

Previously, high wages were seen as compensation for the inconveniences drivers faced due to their lifestyle, such as spending long periods on the road, inadequate infrastructure, and personal responsibility for cargo, among others. Now, companies must consider drivers’ preferences in shaping routes in a way that allows them to be on the road during the workweek, even if it sometimes leads to “empty trips.” Alternatively, investments in new, comfortable vehicles that offer maximum driver comfort during journeys, approaching the level of spacecraft, can help retain interest in the profession. Ultimately, the industry faces the challenge of a labor market that prioritizes employee needs over those of the employer.

Поділитись:

Поділитися на facebook
Поділитися на twitter
Поділитися на linkedin