Перейти до вмісту

“Smart” інвестиції в часи кризи.

UA/PL/EN

Спочатку пандемія, потім війна в Україні – все більше і більш проблем звалюється на муніципалітети, міста, регіони та штати, проблем з якими вони повинні впоратися. Серед викликів не лише розбіжності між урядом і місцевою владою та зумовлені ними питання бюджету, а й загальна проблема вибору та впровадження інвестицій у важкі та несприятливі періоди. Вибирати є з чого: ідея Зелених міст, реалізація та поширення розумних інвестицій у містах, подальше навчання громадськості щодо використання нових технологій та підтримка зеленого переходу. Але де ж шукати заощадження і на що витратити заощаджені кошти?  

Під час 32-гого Економічного Форуму в Карпачі намагалися знайти відповідь на ці питання в компанії міського голови Любліна Robert Raczynski, Керівника міської ради Кракова Rafal Komarewicz, члена ради директорів Lidl Polska Janusz Wlodarczyk, керівника компанії з розробки програмних рішень для розвитку стійкої економіки SAS  Polska Pawel Grzyb та за модерування засновника SNAP Media Pawel Czurylo.

В Україні звісно ці питання відійшли на другий план у зв’язку з війною, але це не означає, що ми повинні перестати будувати плани на життя після перемоги над росією. Так, зараз доречно спрямувати якомога більшу кількість коштів на забезпечення армії і це не може дискутуватися. Проте моїм завданням було проявити фокус на проблемі розбудови міст з врахуванням принципів сталого розвитку за звичайних умов. Озвучити рішення, які можуть бути доступними мирній частині світу зараз, а Україні в перспективі.
Я вважаю, що основним фокусом уваги місцевого самоврядування повинні стати плани генерального розвитку територій. Без них ті всі низові ініціативи, не зважаючи на їхню ідейність, сучасність та ефективність, будуть залишатися в статусі ситуативних «латок» якими намагаються вирішити мікро та середні проблеми. При тому не маючи найменшого уявлення який глобальний вплив такі рішення чинять на ситуацію в цілому. Всі ці спроби упорядкувати метадані, стимулювати використання громадського транспорту, розвивати мікромобільність, забезпечувати енергоефективність тощо, дуже часто реалізовуються без підпорядкування глобальним стратегічним цілям. І дуже часто у підсумку ефективність їхня піддається сумніву через те, що такі рішення провокують не лише зміну поведінки мешканців в частині цілей сталого розвитку, але і провокують виникнення нових проблем, котрих не існувало до їх появи. Для ілюстрації запропоную вам кейс з мікромобільністю, яка покликана ніби розв’язувати проблему транспортного колапсу у великих містах, але на практиці стала причиною збільшення кількості ДТП з участю нових учасників дорожнього руху. У підсумку в ряді міст світу таке явище, як електричний самокат чи велосипед потрапляють під заборону використання. І причиною тому є не те, що ці види транспорту не розв’язують проблему мобільності, а те, що міста не мають відповідної інфраструктури, яка б могла забезпечити безпечне використання такого типу транспорту, а мешканці не мають належних знань та нормативно правової бази для безпечного користування таким видом транспорту. Тому місцевому самоврядуванню потрібно крок за кроком, напрямок за напрямком зосередити свою увагу на розробці генеральних планів розвитку території в тій чи іншій площині, а вже тільки наступним кроком вдаватися до питання пошуку інвестицій в реалізацію проєктів. Я переконаний, що за умови чітко сформованої стратегії та покрокового плану її реалізації інвестори самі прийдуть з пропозиціями конкретних рішень, які допоможуть досягненню стратегічних цілей. Та й зрештою самим муніципалітетам буде набагато простіше аргументувати бюджетне фінансування проєктів, як перед центральними органами, так і перед мешканцями, якщо вони зможуть проілюструвати процес досягнення глобальної мети.

______________

PL

Najpierw pandemia, a potem wojna na Ukrainie – coraz więcej wyzwań spada na samorządy, miasta, regiony i stany, które muszą sobie z nimi poradzić. Wśród tych wyzwań nie tylko rozbieżności między rządem a władzami lokalnymi oraz związane z nimi kwestie budżetu, ale także ogólny problem wyboru i wdrażania inwestycji w trudnych i niekorzystnych okresach. Wybór jest szeroki: idea Zielonych miast, wdrażanie inteligentnych inwestycji w miastach, dalsze kształcenie społeczeństwa w zakresie korzystania z nowych technologii i wsparcie dla zielonej transformacji. Ale skąd wziąć oszczędności i na co przeznaczyć zaoszczędzone środki?

Podczas 32. Forum Ekonomicznego w Karpaczu staraliśmy się znaleźć odpowiedź na te pytania w towarzystwie burmistrza Lublina Roberta Raczyńskiego, przewodniczącego rady miasta Krakowa Rafała Komarewicza, członka zarządu Lidl Polska Janusza Włodarczyka, kierownika firmy zajmującej się tworzeniem oprogramowania do rozwoju zrównoważonej gospodarki SAS Polska Pawła Grzyba oraz moderatora założyciela SNAP Media Pawła Czuryło.

W Ukrainie te kwestie oczywiście ustąpiły na drugi plan z powodu wojny, ale to nie oznacza, że przestajemy planować życie po pokonaniu Rosji. Oczywiście, teraz należy skierować jak najwięcej środków na wsparcie armii i nie ma miejsca na dyskusję w tej sprawie. Jednak moim celem było skupienie się na problemie budowy miast zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju w normalnych okolicznościach. Wskazanie rozwiązań, które mogą być dostępne dla pokojowego świata teraz, a dla Ukrainy w przyszłości. Uważam, że głównym celem uwagi samorządu lokalnego powinny być plany ogólnego rozwoju obszarów. Bez nich wszystkie inicjatywy lokalne, pomimo swojej koncepcyjności, nowoczesności i efektywności, pozostaną na poziomie sytuacyjnych “łatek”, którymi próbuje się rozwiązać mikro i średnie problemy. Przy braku najmniejszego pojęcia o globalnym wpływie takich decyzji na sytuację ogólną. Wszystkie próby uporządkowania metadanych, zachęcania do korzystania z transportu publicznego, rozwijania mikromobilności, zapewnienia efektywności energetycznej itp. często są realizowane bez podporządkowania się globalnym celom strategicznym. I bardzo często efektywność tych działań podlega wątpliwości ze względu na to, że takie decyzje często prowokują nie tylko zmianę zachowań mieszkańców w zakresie celów zrównoważonego rozwoju, ale także prowokują powstawanie nowych problemów, które nie istniały przed ich pojawieniem się. Dla przykładu proponuję Państwu przypadek mikromobilności, która miała niby rozwiązać problem korków w dużych miastach, ale w praktyce stała się przyczyną wzrostu liczby wypadków drogowych z udziałem nowych uczestników ruchu drogowego. W rezultacie w niektórych miastach na świecie takie zjawisko, jak hulajnoga elektryczna czy rower, zostało zakazane. I przyczyną tego nie jest to, że te formy transportu nie rozwiązują problemu mobilności, ale to, że miasta nie posiadają odpowiedniej infrastruktury, która umożliwiłaby bezpieczne korzystanie z tego rodzaju transportu, a mieszkańcy nie mają odpowiedniej wiedzy i bazy prawnej, aby bezpiecznie korzystać z tego rodzaju transportu. Dlatego samorządom lokalnym krok po kroku, kierunek po kierunku, trzeba skupić uwagę na opracowywaniu planów ogólnego rozwoju terytoriów, a dopiero potem rozważać kwestie pozyskiwania inwestycji do realizacji projektów. Jestem przekonany, że przy jasno określonej strategii i krokowym planie jej realizacji inwestorzy sami przyjdą z propozycjami konkretnych rozwiązań, które pomogą osiągnąć cele strategiczne. Ponadto samym samorządom będzie znacznie łatwiej uzasadnić finansowanie budżetowe projektów zarówno przed organami centralnymi, jak i mieszkańcami, jeśli będą mogli zilustrować proces osiągania celu ogólnego.

______________

EN

First, the pandemic, and then the war in Ukraine – municipalities, cities, regions, and states are increasingly facing a growing number of problems they need to tackle. Among the challenges are not only the discrepancies between the government and local authorities and the budget-related issues they entail but also the overarching problem of choosing and implementing investments during challenging and adverse periods. The options are abundant: the Green City concept, the implementation and dissemination of smart investments in cities, further educating the public on the use of new technologies, and supporting the green transition. But where can savings be found, and how should these saved funds be spent?

During the 32nd Economic Forum in Karpacz, we attempted to find answers to these questions with the participation of the Mayor of Lublin, Robert Raczynski, the Head of the Krakow City Council, Rafal Komarewicz, a board member of Lidl Polska, Janusz Wlodarczyk, the head of a company developing software solutions for sustainable economics, SAS Polska, Pawel Grzyb, moderated by the founder of SNAP Media, Pawel Czurylo.

In Ukraine, of course, these issues have taken a back seat due to the war, but that does not mean we should stop planning for life after the victory over Russia. Yes, it is currently appropriate to allocate as many funds as possible to ensure the army’s needs, and this cannot be debated. However, my task was to focus on the issue of urban development in line with the principles of sustainable development in normal conditions. To present solutions that can be accessible to the peaceful part of the world now and for Ukraine in the future.

I believe that the main focus of local self-government should be on territorial development master plans. Without them, all grassroots initiatives, regardless of their ideation, modernity, and efficiency, will remain situational “patches” attempting to solve micro and medium-sized problems. Moreover, such solutions often lack any idea of their global impact. All these attempts to organize metadata, promote the use of public transport, develop micromobility, and ensure energy efficiency often occur without alignment with global strategic goals. More often than not, their effectiveness is questioned because such decisions not only provoke a change in residents’ behavior in terms of sustainable development goals but also lead to new problems that did not exist before their introduction.

For illustration, I propose a case related to micromobility, which was supposedly designed to solve the problem of transportation congestion in large cities but, in practice, has led to an increase in the number of road accidents involving new road users. As a result, in some cities around the world, electric scooters or bicycles are banned from use. The reason for this is not that these modes of transportation do not address mobility issues but rather that cities lack the appropriate infrastructure to ensure the safe use of such transport, and residents lack the necessary knowledge and legal framework for its safe use.

Therefore, local self-government needs to step by step, direction by direction, focus on the development of territorial master plans in one or another area, and only then turn to the issue of seeking investments for project implementation. I am convinced that with a clearly formulated strategy and a step-by-step plan for its implementation, investors will come up with proposals for specific solutions that will help achieve strategic goals. In the end, municipalities themselves will find it much easier to argue for budget funding for projects before both central authorities and residents if they can illustrate the process of achieving the global goal.

Поділитись:

Поділитися на facebook
Поділитися на twitter
Поділитися на linkedin